Dé trends in recruitment voor 2017: “De context wint het van de werkplek”

Recruitment is al lang niet meer het synoniem voor werving & selectie. Daarmee zeg ik wellicht niets nieuws. Maar het echte nieuws is dat we dat nu ook daadwerkelijk gaan merken. Recruitment is veelomvattend. Dat zullen we in 2017 nog nadrukkelijker ervaren. Recruitment vraagt om communicatie, engagement, positionering en bovenal om interactie met mensen.

Recruitment anno 2017 is niet even een vacature invullen en zorgen dat die lege werkplek weer is bezet. Het perspectief, waar het echt om gaat, is veel breder dan die werkplek. Zowel voor de wervende organisatie als voor de talenten die mogelijk belangstelling hebben. Een werkgever zal zich moeten afvragen met welk doel hij werft. Is het hem om de concurrentiekracht of winstgevendheid van het bedrijf te doen? Gaat het om een betere marktpositie? Of is met de vervulling van de vacature vooral de bedrijfscultuur of het teamwork gediend? Het gaat dus om de context waarbinnen je werft. Die moet binnen die werving een essentiële rol spelen. Want kandidaten denken immers ook veel verder dan alleen die baan. Ze willen weten welke normen en waarden hun mogelijk nieuwe werkgever hanteert. Hoe de klantenwereld er uit ziet en wie de teamgenoten zijn. Ook hier wint de context het van de werkplek.

Om daadwerkelijk vanuit dat bredere perspectief succesvol te zijn in recruitment, zijn de volgende thema’s van het grootste belang: 5 trends voor 2017 in de vorm van 5 welgemeende adviezen.

Engagement & Experience
Recruitment is meer dan adverteren en informeren. ‘Post and pray’ kunnen we beter vergeten. Evenals de lappen tekst met hun bekende bullets. Het woord zegt het al, bullets zijn doodsaai en dus dodelijk in de communicatie. Ontstijg die saaiheid en zorg voor inspiratie. Maak werk van de juiste perceptie van je bedrijf en kies een vorm die de beoogde doelgroep aanspreekt. Creëer gevoel en binding door je WHY over het voetlicht te brengen.

Inspiratie opdoen?…
Kill de bullets met Coole Blauwe Personeelsadvertenties
Engage & Inspire door interactie

Storytelling en co-creatie
Organisaties hebben zoveel over zichzelf te vertellen. Gebruik daarvoor de kracht van het verhaal. Draag je belangrijkste waarden uit en zorg voor een Wow beleving. Vertel vanuit de ziel van het bedrijf, geloofwaardig en onderscheidend. Betrek je eigen medewerkers daarbij. Laat hen zien en het verhaal vertellen. Een inspirerende people story bepaalt in hoge mate hoe je als organisatie wordt gezien en beleefd. En zorgt ook nog eens voor interne betrokkenheid.

Inspiratie opdoen?
Information is powerful, but it is how we use it that will define us

Community & Poolmanagement
Een organisatie kan de beoogde recruitmentdoelgroep al aan zich binden nog voordat de selectie is begonnen. Een kwestie van uitdagen en perspectief bieden: met business challenges of traineeships. En vergeet de mensen niet, die het net niet zijn geworden: houd die shortlist kandidaten in je community. Last but not least: wat herinneren zich de werknemers zich van jouw organisatie, van wie je in slechtere tijden afscheid moest nemen? Je hebt ze binnenkort misschien weer nodig: ‘boomerang hires’ wordt booming.

Inspiratie opdoen?
Traineeships Overzicht
Business Challenges Overzicht
Best of both worlds

Care & Share
‘Only the People that care, will share.’ Hoe krijgen mensen echt met elkaar contact? Precies, wanneer er sprake is van intrinsieke interactie. Je moet elkaar zien zitten. Met bedrijven en de kandidaten naar wie ze op zoek zijn, is dat niet anders. ‘From attention to contribution’ en van ‘find me’ naar misschien wel ‘be me’. Met andere woorden: communiceer gevoel en waarde, niet alleen ratio maar ook en vooral emotie. Zo werf en krijg je de beste ambassadeurs.

Inspiratie opdoen?…
Go Places…

Talent Selectie & Culturele inpasbaarheid
In 2017 nemen we afscheid van wat ik het Handboek Soldaat noem. Afscheid van de bekende oefeningen, waaraan geselecteerde talenten zich moeten onderwerpen: zich bewijzen, een tweede kans wanneer het niet helemaal lukt, afscheid bij het uitblijven van succes en een tandje erbij wanneer je aan alle vinkjes voldoet. De nieuwe trend heet Handboek Mens. Het boek over hoe mensen zich gedragen en met elkaar interacteren. Over hoe zij zich verhouden tot elkaar en tot de organisatie. Over hun passie en talenten en de intrinsieke match met hun omgeving. Met de oefeningen uit dat handboel haal je talenten niet slechts aan maar binnen boord.

Inspiratie opdoen?…
Zo moet het niet…
Zo mag het wel…

Ik beschouw de nieuwe trends als pure verworvenheden en als een grote stap voorwaarts in de kwaliteit en echte effectiviteit van recruitment. Ze vormen het resultaat van nieuwe denkwijzen waarin mensen met hun talenten en passies centraal staan. We verlaten de klassieke benadering en doctrines van hoe we ooit dachten mensen en organisaties aan elkaar te binden. De rode draad in alle trends is ‘verbinden. En daartoe zijn we mede dankzij alle nieuwe communicatiekanalen en -technologieën heel goed in staat. Maar recruitment volgens de genoemde thema’s begint bij jezelf.

Heb je hulp, tools of inspiratie nodig? Ik ben je graag van dienst en wens je een liefdevol 2017!
Tot in het nieuwe jaar…

By | 2018-05-04T11:12:16+00:00 21 december, 2016 |News, Recruitment Trends 2017|

Over de auteur:

Na meer dan 12 jaar inhouse recruitment oplossingen bedenken en leiden voor organisaties als Randstad, Manpower en Adecco – startte Steven Stephania in 2012 Talentsourcer, resultaat in recruitment. Als expert op het gebied van Recruitment Proces Outsourcing (RPO) koppelt hij met zijn team organisaties in markten met personeelskrapte aan mensen die bij de (groei)fase van die organisaties passen.